Bookeen Cybook Gen3 Review

Det har sagts att e-boksläsare är en av de stora missade möjligheter den bärbara datorvärlden. Förmågan att bära tiotals “böcker” – att de utbildningsmanualer, romaner, serier, korta papers, rapporter eller andra typer av texter – på en enda enhet är lockande, men enheterna själva har i allmänhet misslyckats med att blomstra.

Det finns flera sätt att bära och läsa e-böcker. Bärbara datorer stödja dem, som gör handdatorer och även små screen mobiltelefoner. Ett antal mjukvarulösningar finns för att läsa e-böcker på var och en av dessa plattformar. Men det finns också dedikerade läsplattor – inte många visserligen, men tillräckligt för att existera som en särskild produktkategori. Bookeen har varit aktiv på detta område för några år: vi sett över sin första försök 2005 och imponerade. Vi är ännu mer imponerad med den senaste modellen, den Cybook Gen3.

Design, Problemet med särskilda e-boksläsare är att de är en extra enhet som behöver utföras tillsammans med andra datorer kit. Detta innebär att de måste vara kompakt, ergonomisk och mycket funktionell – det vill säga, de måste tjäna sin plats. Den Cybook Gen3 möter dessa utmaningar mycket väl. Det är den minsta, snyggaste, mest välordnade och mest användbara läsplatta vi har sett hittills.

Det är ett skiffer-stil anordningen och, på framsidan, nästan hela skärmen. Den mäter 188mm tall med 118mm bred och 8,5 mm tjock, med en vikt 174g. Det är lätt att falla in i sidofickan på en datorväska och när den hålls i handen, är lätta och bekväma. Ungefär samma storlek som en häftad roman i höjd och bredd, träffar det en ergonomisk sweet spot.

Vårt urval översyn, desto dyrare “Deluxe Pack”, kom med ett läderfodral. Detta bidrar avsevärt till den totala storleken på vad som behöver göras, men erbjuder ett visst skydd för enheten – i synnerhet dess 6in. skärm.

Det finns få hårdvarukontroller på enheten. Den viktigaste on / off knapp sitter på den övre kanten, med en bank av fyra små knappar på den vänstra kanten och ytterligare två på den högra kanten. Den främre rymmer en stor navigeringsknapp och centrala Select. Mellan dem, dessa kontroller har allt du behöver för navigation.

Det finns två paket av Cybook Gen3 tillgängliga. Standardversionen, som kostar 245 £ är bara själva enheten. Den £ 315 Deluxe Pack innehåller läderfodral, ett 2GB SD-kort för datalagring, en USB-laddningskabel och en uppsättning hörlurar.

Funktioner, The Cybook Gen3 använder en e-bläck skärm, som gör den sista läsplatta vi ses, den iRex Iliaden. Amazons Kindle, som ännu inte finns i Storbritannien, är också en e-bläck.

E-bläcket är en mycket strömsnål display teknik eftersom den bara drar ström när skärmen uppdateras. Detta innebär att du kan lämna en skärm med information om flera minuter utan ström används för att upprätthålla bilden. Detta fungerar mycket bra för textbaserad information, såsom e-böcker.

Den 6in. skärm ger bara fyra gråskalor, så det är inte bra på att visa bilder. Upplösningen på 600 av 800 pixlar är tillräcklig för text, dock. När du visar vissa filtyper, kan du vända skärmen mellan liggande och stående lägen för att passa materialet och dina läsinställningar.

Vi gillar Cybook Gen3 inbyggda ljuduppspelning kapacitet. Det finns inga högtalare på enheten, så att uppspelningen är genom enbart stereohörlurar. Tyvärr är ljuduttaget en 2.5mm enhet, som begränsar ditt val av hörlurar. De “telefoner medföljer Deluxe Pack är ganska bra, men du kan behöva använda en otympliga 2,5 till 3,5 mm omvandlare om du vill använda ett alternativ.

Lyssna på musik medan du läser hjälper till att stänga ute din omgivning, vi tyckte att det här särskilt effektiv när du reser med tåg, till exempel. Det är också, naturligtvis, kan du lyssna på ljudböcker.

Den enda ljudformat som stöds är MP3. Detta omfattar podcasts, många ljudböcker och mycket musik, men det finns andra populära format – särskilt WMA och AAC – som inte stöds. Beroende på dina nuvarande inställningar, kan du behöva göra några datakonvertering för att lyssna på dina ljudfiler på Cybook Gen3.

När det gäller att visa bilder, den Cybook Gen3 stöder JPEG, GIF och PNG-filer. E-bokstöd fil-format går till PDF, TXT, HTML, PalmDoc och Mobipocket Kina. De som är intresserade av att få up-to-date information genom, till exempel, kan RSS-flöden uppnå detta via Mobipocket datorprogramvara, som Cybook Gen3 kan synkroniseras.

Samt synkronisering med Mobipocket, kan du få innehåll på Cybook Gen3 genom att ansluta den till datorn och behandla sin 64 MB minne som USB-masslagringsenhet. Alternativt finns det en SD-kortplats på den övre kanten av enheten, som kommer att visas som en andra masslagringsenhet när ett kort sätts in (eller så kan du använda en PC-baserad kortläsare för att kopiera innehållet på ett SD-kort och sedan manuellt infoga denna i kortplatsen). Den Cybook Gen3 stöder inte SDHC, så den övre gränsen för minneskort är 2 GB.

Du navigerar via kontrollerna på framsidan och på sidorna. De främre husen en fyrvägsnavigering pad med en central Select: de tidigare flyttar dig genom sidor, medan den senare samtal upp en sammanhangsberoende menyn. Vanligtvis tillåter menyn du utföra åtgärder som att visa bokmärken, ändra typsnitt och storlek, växla mellan liggande och stående orientering, och återvänder till huvud “bibliotek” vy, som visar allt innehåll på enheten.

Två knappar på höger sida styra musikuppspelningen volymen. Den vänstra sidan har fyra knappar, för att ta bort poster, gå tillbaka ett steg, kallar upp en lista av musik på enheten och duplicera väljarknappen på framsidan.

Prestanda, The Cybook Gen3 s 1000 mAh Li-polymer batteri är bra för 8000 siduppdateringar. Beroende på teckensnitt och teckenstorlek väljs kommer antalet sidor i någon bok variera, vilket gör det svårt att uppskatta hur många böcker kan läsas inom detta antal siduppdateringar. Men vi använt Cybook Gen3 flera helgen läsningar utan att behöva ladda. Om du inte är nöjd med utbudet av typsnitt levereras, kan du lägga till fler Truetype-teckensnitt.

Ergonomin är utmärkt. Vi hittade Cybook Gen3 mycket bekväm att hålla under längre perioder, eftersom det är lätt och kompakt. Skärmen är ovanligt eftersom det har ingen bakgrundsbelysning och inte är reflekterande. Men vi fann det läsbara i ett brett spektrum av ljusförhållanden, både inomhus och utomhus. Det är mycket lätt på ögat och lämpad för längre perioder av koncentrerad användning. Kort sagt, vi fann det inte mer krävande än att läsa text på papper.

Slutsats, The Cybook Gen3 är helt enkelt den bästa e-boksläsare som vi har sett hittills. Det skulle kunna använda en eller två tweaks: tydligast, stöd för fler ljudformat, en 3,5 mm headset jack och stöd för SDHC (även om du kan få en hel del innehåll på ett 2GB SD-kort). Vi skulle också vilja se en tunnare, mer bag-vänliga väska. Även när det står, om du vill prova en e-bok läsare, då Cybook Gen3 är definitivt rekommenderas.

Microsoft pigg, först ta: Skapa engagerande innehåll på din smartphone

Xplore Xslate D10, först ta: En tuff Android tablett för krävande miljöer

Kobo Aura ONE, först ta: Storbilds-e-läsare med 8 GB lagringsutrymme